Vanliga åtgärder för smärta

· Kropp, Medicin, Smärta
Author

Att ha ont är aldrig roligt, det kan förstöra hela livet om du inte får hjälp med symptomen. Många gånger beror smärta på saker som kräver enkla åtgärder. Var dock medveten om att vi skriver generella tips här, om du har långvarig smärta ska du först och främst söka dig till din husläkare för en riktig utredning. 

Varmt eller kallt?

Om du har stukat foten eller har ont i en muskel brukar folk rekommendera att du ska värma eller kyla ned området. När ska du alltså värma punkten där det smärtar och när ska du kyla?

Inflammationer är vanliga i kroppen och kan ge molande värk om de inte ger med sig. En rejäl inflammation kan göra att området till och med känns varmare än resten av kroppen. Detta tyder på att du ska kyla ned området. Kyla kan få inflammationen att lätta och bli mindre, vilket leder till mindre smärta. Kyla är det som gäller vid mer akuta skador såsom

Smärtan kan leda till stelhet och då behöver du värme för att mjukna upp kroppen. Konstanta inflammationer eller stela muskler blir mjukare av värme från värmedynor, ett hett bad eller ett bastubad.

Massage

Massage eller ett besök hos en naprapat kan vara det som lättare smärtan bäst. Hos dem träffar du utbildad personal som kan utreda din smärta och hjälpa dig att bli kvitt den för alltid. Du får också med dig övningar hem för att fortsätta vara smärtfri. Har du gått med smärta under en längre period kommer det så klart ta tid att bli av med den också. Bli inte förvånad om du behöver göra övningar och besök under ett halvårs tid innan kroppen är justerad och mottaglig. Men du ska känna skillnad allteftersom och att du stegvis blir bättre. Vi rekommenderar också att du pratar med din läkare tillsammans med en naprapatutredning. Läkaren kan hjälpa dig med mediciner under behandling och försöka hålla smärtan till ett minimum.